جاي خالي كتاب غيردرسي در مدرسه 1395/08/24 احمدرضا آذربايجاني، در گفت و گو با انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان، مدرسه را يكي از مهمترين عوامل تاثيرگذار در كتابخوان شدن مردم دانست و دراينباره گفت: بچهها پيش از رفتن به مدرسه به كمك بزرگترها كتاب ميخوانند، ولي با ورود به مدرسه اين خوانش كتاب كم شده و گاهي اوقات به صفر ميرسد. مدير نشر "سرو ياسين" توجه انحصاري مدرسه و اولياي آن را به كتابهاي درسي يكي از عوامل مخرب در علاقهمندي كودكان و نوجوانان به كتابخواني دانست و افزود: اگر مدرسهها بيش از آنچه هماكنون به كتابهاي غير درسي اهميت ميدانند، اهميت بدهند ميتوانيم كتابخواني را در جامعه گسترش بدهيم. آذربايجاني تشكيل كارگروهي بين ناشران و آموزش و پرورش را راه حلي براي اين مشكل دانست و گفت: چنانچه آموزش و پرورش همكاري كند و با ناشران كارگروهي را تشكيل دهد، راهكارهاي مناسبي براي كتابخوان شدن دانشآموزان كه قشر در حال رشد جامعه هستند، پيدا خواهد شد. اگر دانشموزان را كه اساس جامعه فردا هستند، كتابخوان كنيم، مشكل كتابخوان نشدن جامعه را هم كم كرده و يا از بين ميبريم. وي انجام تحقيقات دانشگاهي را براي پيدا كردن مشكلات مربوط به كتابخواني مردم مهم دانست و گفت: به اعتقاد من همكاري دانشگاهها و ناشران امروزه مناسب نيست. اين همكاري بايد به تحقيقهاي دانشگاهي كشيده شود و دانشجويان درگير اين مقوله شوند و اثر آن را به جامعه تزريق كنند. اگر از دانشجويان خواسته شود كه تحقيقات درخورتوجهي را به دانشگاه ارائه دهند و در نتيجه آن را به جامعه و مسئولين انعكاس دهند، قطعا رفتار شايستهتري در جامعه درخصوص كتاب پيش خواهد آمد. ناشر عضو در انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان ارائه گزارشي از بهترين رفتارهايي كه ميشود در جامعه براي گسترش كتابخواني انجام داد، و دانشجويان كشور محقق آن بودهاند را كمك بزرگي به اهالي فرهنگ در كشور دانست و آن را در جامعه كنوني ضروري عنوان كرد.