سومين همايش نشر-ناشر-تجربه (ناشر تمام وقت)

سومين برنامه نشر ـ ناشر ـ تجربه با حضور نادر قدياني، مدير انتشارات قدياني به صورت آنلاين از صفحه‌ اينستاگرام انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان به نشاني anjomanketabeKodak برگزار شد.

نادر قدياني، مدير انتشارات قدياني در نشست (نشر ـ ناشر ـ تجربه) با اشاره به چگونگي علاقه‌مندي‌ش به حوزه كتاب و مطالعه گفت: در سال 1345 كه كلاس پنجم دبستان بودم، روزي به سراغ مدير مدرسه رفتم و گفتم پيك مدرسه كي مي‌آيد، مدير همانجا پيشنهاد كرد كه مسئول فروش سهيمه 30 عددي پيك دانش‌آموزي مدرسه شوم و اينگونه خودم هم به سمت مطالعه كشيده شدم و بعدها مجلات دختران و پسران، كيهان بچه‌ها و .. را خريداري و مطالعه مي‌كردم.

وي ادامه داد: منزل ما در غرب تهران بود و در فاصله دهه 40 تا 50 از محله‌هاي شلوغي بود كه 90 درصد آن زمين‌هايي بود كه ساخته نشده بود، در اين مدت با مجله‌هاي مختلفي كه داشتم و كتاب‌هاي خودم در مغازه پدرم مشغول شدم و به مرور به اين سمت رفتم و درسم را ادامه ندادم كه تا سال 1352 اين روند ادامه داشت.
قدياني با بيان اينكه سال 1352 به خدمت سربازي در نيروي هوايي رفتم، عنوان كرد: طي آن مدت در دفتر تيمسار و فرمانده مجموعه كارهاي دفتري مي‌كردم و بعد از ظهرها به خانه مي‌رفتم و كتابفروشي را باز مي‌كردم و بعد از پايان خدمت كار كتابفروشي‌ام را گسترش دادم.

وي تاكيد كرد: سال 1355 يك مغازه بزرگتر خريداري كردم به عضويت اتحاديه ناشران و كتابفروشان در آمدم و شماره عضويت من 376 بود.

قدياني همچنين درباره ورود به حوزه نشر كتاب كودك، توضيح داد: در دهه 60 كه اوج شكوفايي نشر كودك و نوجوان بود، من كه به اين حوزه علاقه داشتم با قدرت‌الله صلح‌ميرزايي كه در امور تربيتي آموزش و پرورش فعال بود و امروز كارگردان نام‌آشناي حوزه كودك است، آشنا شدم و هشت كتاب در حوزه كودك او را در تيراژهاي 10 تا 15 هزار نسخه كار كردم.

وي ادامه داد: همزمان در مشاوره با ناشران و فعالان حوزه‌هاي مختلف ، با ناشران و نويسندگان مختلف حوزه كودك فعاليت خود را توسعه دادم و به مرور نيز دو – سه ناشر ديگر نيز به اين حوزه وارد شدند.

قدياني با بيان اينكه در هر شغلي يك مقدمه اوليه وجود دارد تا بتواني در آن موفق شوي، گفت: من حدود 15 سال به صورت حرفه‌اي كتابفروشي كردم و كتاب‌هاي روز را كار مي‌كردم و در دهه 60 كه كتاب‌هاي كودك رونق گرفت من به اين حوزه علاقه دادم.

وي همچنين درباره فعاليت برخي گروه‌هاي تلگرامي ناشناس و طرح ادعاهاي آن‌ها درباره ناشران، گفت: در طول اين سال‌ها ما همانند ساير ناشران از طرح‌هاي مختلف مثل خريد كتاب و .. استفاده كرديم ولي هيچ وقت رانت و ارتباط خاصي براي فعاليت‌هاي خود نداشتيم و اين ادعاها درست نيست و نگاهي به آمار نشان مي‌دهد كه چه كرده‌ايم.

نادر قدياني، مدير انتشارات قدياني) با اشاره به قيمت بالاي كاغذ، گفت: نبود مواد اوليه و ثبات قيمت يكي از چالش‌هاي جدي ناشران طي اين سال‌ها شده است و همين مساله آسيب‌ها و دغدغه‌هاي زيادي براي اهالي نشر ايجاد كرده است.

وي ادامه داد: از ميان چهار هزار عنوان كتابي كه چاپ كردم شايد 30 يا 40 عنوان كتاب است كه از چاپ آن‌ها پشيمان شده‌ام زيرا اگر با كارشناسان و صاحبنظران هر گروهي صحبت كني و از آن‌ها مشاوره بگيري كمتر دچار مشكل مي‌شوي.

قدياني با بيان اينكه طي دو سال اخير ما با 50 نفر پرسنل كار خود را ادامه داديم، عنوان كرد: بسياري از ناشران بخش خصوصي طي اين دوره مجبور به تعطيلي و كم‌كاري زيادي شده‌اند يا پرسنل خود را تعديل كردند اما ما تلاش مي‌كنيم با همه سختي‌ها كار خود را ادامه دهيم.

وي با طرح اين موضوع كه با دو روش مي‌توان در كار نشر موفق بود، گفت: يا مي‌توان به صورت گام‌ به گام از كتابفروشي به حوزه نشر وارد شد يه اينكه كار گروهي شامل تجربه و دانش باشد كه بتوانيم به موفقيت دست پيدا كنيم و تجربه يا تحصيل در دانشگاه به تنهايي نمي‌توانند موثر باشند.

در بخش پاياني نشست (نشر ـ ناشر ـ تجربه)،‌ نادر قدياني در سخناني‌، گفت: وقتي توليدكننده‌اي به شغلش علاقه داشتند و به كيفيت و آينده كارش فكر نكند شكست خواهد خورد و بايد به روز باشد. من در سفرهاي خارجي بيش از 95 درصد سفرم در كتابفروشي‌ها بوده است و حتي در تهران هم به ديدن كتابفروشي‌هاي جديد مي‌روم.

وي ادامه داد: توجه به اصل دنياي مجازي خوب است و بايد بتوانيم به درستي از آن بهره بگيريم و با ورود كتاب الكترونيك خيلي‌ها مي‌گفتند جاي كتاب كاغذي را مي‌گيرد اما من مخالفم و معتقدم كه هر كدام سر جاي خود قرار دارد.

قدياني با بيان اينكه كتاب‌هاي مرجع و دايره‌المعارف در دنياي مجازي كاربرد بيشتري دارد، عنوان كرد: كتاب‌هاي عمومي در دوران كرونا با همه گراني‌ها تيراژ بيشتري پيدا كردند زيرا مردم اوقات فراغت بيشتري پيدا كردند و به سراغ كتابخواني رفتند و مسئولان بايد از اين فرصت استفاده كنند.

وي تاكيد كرد: اغلب ناشراني كه طي دوران كرونا تعطيل شدند كار اصلي آن‌ها نشر نبوده است اما اگر ناشر حرفه‌اي بودند و زندگي، اقتصاد و فكر و سرمايه‌شان به حوزه كتاب تعلق داشت توانستند كه در اين دوران سرپا بمانند.

به گفته قدياني، ما در مجموعه خود طي اين مدت روند كار خود را ادامه داديم كه 50 درصد كاغذ خود را از كاغذ دولتي و 50 درصد هم كاغذ آزاد خريداري كرديم و سعي مي‌كنيم بتوانيم به هر شكلي شده است چراغ نشر را روشن نگه داريم و پرسنل خود را حفظ كنيم، ‌هرچند امروز كاغذ تا بندي 670 هزار تومان رسيده است.