براي حضور ايران در نمايشگاه‌هاي خارجي نيازمند ريل‌گذاري جديديم

براي حضور ايران در نمايشگاه‌هاي خارجي نيازمند ريل‌گذاري جديديم.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نمايشگاه كتاب فرانكفورت امسال اگرچه در ابعاد محدودتري نسبت به دوره‌هاي پيشين برگزار شد؛ اما ايران تلاش كرد با اعزام نمايندگان تشكل‌هاي نشر اهداف خود را در اين زمينه دنبال كند. امسال فتح‌الله فروغي، مدير انتشارات شورا و دبير انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان به نمايندگي از انجمن در نمايشگاه كتاب فرانكفورت حضور داشت. طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تلاش شد كه كتاب‌هاي خوب و اثرگذار حوزه كودك و نوجوان ايران به فعالان نشر دنيا معرفي شود و اقداماتي نيز در اين زمينه صورت گرفت.

به گفته فروغي، در ديدار با مسئولان نمايشگاه كتاب فرانكفورت درباره انتقال تجربه ناشران كودك و نوجوان موفق آلمان براي ناشران كودك و نوجوان ايران بحث و تبادل نظر شد و قرار است اين كار در ابعاد آموزشي اجرايي شود..

نمايشگاه فرانكفورت امسال را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
در اين زمينه من نخست به ابعاد كلي نمايشگاه كه مربوط به ماهيت برگزاري نمايشگاه است مي‌پردازم؛ فارغ از اينكه ما به عنوان ناشر يا انجمن در اين نمايشگاه شركت داريم يا نه. همه به‌خوبي مي‌دانند كه نمايشگاه فرانكفورت از اهميت بسيار بالايي به لحاظ حضور فيزيكي و مجازي تعداد زيادي از ناشران كشورهاي مختلف، همچنين برگزاري نشست‌ها و ارائه تجارب و ديدگاه‌هاي مختلفي كه هر شركت‌كننده مي‌تواند متناسب با ظرفيت خود از نمايشگاه بهره ببرد، برخوردار است.

به نظر شما حضور ما در نمايشگاه فرانكفورت چه نتايج و آثاري را براي پيشبرد صنعت نشر كشور در برداشت؟
در نمايشگاه امسال كه به صورت نيمه‌حضوري و با ظرفيت كمتري نسبت به سال‌هاي قبل برگزار شد، متاسفانه غرفه نه‌چندان مناسبي را از نظر متراژ به ايران اختصاص داده بودند كه در شأن فرهنگ و كشور ما نبود. اما چاره‌اي نبود؛ يا بايد در نمايشگاه حضور نمي‌يافتيم؛ يا اينكه به اين حداقل، قناعت مي‌كرديم و حضور خود را استمرار مي‌بخشيديم. به اعتقاد من تصميم بر انجام و حضور در نمايشگاه با حداقلي بهتر از نبودن و حضور نداشتن بود. زيرا به هرحال نبايد جاي ايران خالي مي‌ماند؛ اما درباره چگونگي حضور مي‌توان نظرات مختلفي را مطرح كرد. در نمايشگاه امسال ايران انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان در كنار مجمع ناشران دفاع مقدس و اتحاديه ناشران و كتاب‌فروشان تهران همچنين سه آژانس ادبي و رايزني فرهنگي ايران حضور داشتند.

درباره آژانس‌هاي ادبي معتقدم اگر اين آژانس‌ها ساختاري داشته باشند و هدفمند و با شناخت لازم در نمايشگاه‌هاي خارجي حضور پيدا كنند، مي‌توانند تسهيل‌گر مبادله آثار باشد. به‌نظرم خوب است آژانس‌هاي ادبي كشور متوجه اين موضوع بشوند كه نوع روابط، تلاش‌ها و اقداماتشان نبايد نشر داخلي را متضرر كند؛ بلكه بايد كوشش كنند فعاليت‌هاي خود را در راستاي منافع نشر ملي متمركز كنند.

برايمان بگوييد انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان به‌صورت مشخص چه اقداماتي در اين نمايشگاه انجام داد؟
به دليل نامشخص بودن تكليف انجمن براي حضور و عدم حضور، همچنين كمبود زمان و عدم برنامه‌ريزي دقيق آنچنان كه مورد انتظار بود موفقيت حاصل نشد. اين موضوعي است كه سال‌ها با آن روبه‌رو بودم و متاسفانه دقيقه نودي عمل كرديم. اما در بعد معرفي كتاب كودك ايران به طريق مجازي ما در فرصت زماني محدود توانستيم اقداماتي را انجام دهيم كه شامل تشكيل دبيرخانه براي انجام امور، اعلام فراخوان و اطلاع‌رساني به ناشران حوزه كودك، ايجاد و ارائه پلتفرم براي بارگذاري كتاب‌ها توسط ناشران بود. در پايان نيز با ارسال كتاب‌ها به دبيرخانه گروه كارشناسي در سه گروه مديريت توليد، توليد محتوا و تصويرگري، آثار مناسب براي عرضه در نمايشگاه را انتخاب كردند. تعداد آثار رسيده به دبيرخانه حدود 400 عنوان كتاب بود كه از ميان آن‌ها 250 اثر انتخاب شد. با انتخاب نهايي كتاب‌ها، خلاصه و ويژگي آن‌ها تهيه‌،‌ به زبان انگليسي ترجمه و براي درج در كاتالوگ و لوح فشرده ارسال شد. همراه با آن بارگذاري عناوين در سايت نمايشگاه براي علاقه‌مندان كه به صورت مجازي مي‌خواستند آثار را مشاهده كنند انجام شد.

از جنبه حضور ما و كتاب‌ها در نمايشگاه نيز بايد بگويم خوشبختانه كتاب‌ها مورد توجه بازديدكنندگان قرار گرفت. معمولا تصاوير روي جلد كتاب‌ها، آن‌ها را جذب مي‌كرد و بعد با ديدن خلاصه كتاب‌ها و توضيحات ما به بازديدكنندگان همراه بود،‌ در دو روز پاياني نيز بازديدكنندگان ايراني نيز كتاب‌ها را مشاهده كرده و برخي براي خريد كتاب‌ها اقدام كردند.

در اين سفر انجمن ناشران كتاب كودك و نوجوان كوشش كرد در اين زمينه گامي بردارد و اقدامي انجام دهد و از ظرفيت نمايشگاه فرانكفورت براي بالا بردن سطح دانش و تجربه ناشران حوزه كودك بهره بگيرد. ملاقات من با مسئولان نمايشگاه و مسئول بخش خاورميانه نمايشگاه و توافقات اوليه با آن‌ها در ابعاد آموزشي موثر بود و به زودي در آينده نتايج عملي را در برخواهد داشت. در اين ديدارها درباره انتقال تجربه ناشران كودك و نوجوان موفق آلمان براي ناشران كودك و نوجوان ايران بحث و تبادل نظر شد.

و فكر مي‌كنيد در پايان براي حضور بهتر و موثرتر ناشران ايراني در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي چه اقداماتي بايد انجام شود؟
حضور نمايندگان ناشران و آژانس‌ها در يك غرفه مشترك به نام ايران بايد به صورت يكپارچه برنامه‌ريزي و اجرا شود،‌ زيرا غرفه ايران بيانگر فرهنگ و هويت ايراني است و اين موضوع نيازمند سياستگذاري و برنامه‌ريزي يكپارچه و از قبل تعيين شده است. به‌نظرم براي حضور كتاب ايران در نمايشگاه‌هاي خارجي نيازمند ريل‌گذاري جديد و اصولي هستيم تا در يك بازه زماني بتوانيم نتايج و دستاوردهاي آن ارزيابي كنيم و آثار آن را در نشر ايران مورد بررسي قرار دهيم.

يادمان باشد صنعت نشر ما در مقايسه با برخي از كشورهاي مترقي و پيشرفته صنعت نشر عقب است. نشر ما با صنعتي شدن فاصله دارد و كوشش در كم كردن اين فاصله مي‌تواند در دستور كار قرار گيرد و ما از فرصت حضور در كشورهايي كه در صنعت نشر حرفي براي گفتن دارند بايد بهره لازم را ببريم. اميدوارم همه همكاران با گزارش‌هاي خود،‌ ارائه نظرات و ديدگاه‌هاي خود همچنين با استفاده از سوابق گذشته بتوانند نقشه راه آينده را براي حضورمان در نمايشگاه‌هاي خارجي فراهم كنيم.