ضرورت ساختار منسجم و قواعد شفاف براي بررسي كتاب كودك و نوجوان

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، فتح‌اله فروغي، دبير انجمن فرهنگي ناشران كتاب و كودك و نوجوان:«معاون فرهنگي اخيرا مسئوليت‌پذيرفته و هم معاونان فرهنگي در دوره‌هاي قبل، نگاه به كتاب و ارتقاي سطح كيفي و كمّي كتاب را در دستور كار خود داشتند اما اينكه تا چه حد موفق شدند يا توفيقي در اين حوزه به‌دست آوردند نيازمند بررسي و توجه به نتايج است.

در شرايط حاضر، سرانه مطالعه چندان بالا نيست و از آنجا كه سرانه مطالعه بالا نيست به تبع آن توليد كتاب و شمارگان بالايي را شاهد نيستيم. به نظر مي‌رسد نتايجي كه در طول زمان لازم است براي رسيدن به هدف حاصل شود، علي‌القاعده مي‌بايد از ابتداي قبول مسئوليت در برنامه و دستور كار مديران و به‌ويژه مديران فرهنگي مشاهده شود تا در گذر زمان محقق و به نتيجه نهايي منجر شود.

در دوره جديد، رويكرد معاونت را مي‌توان تاكيد بر جنبه‌هاي فرهنگي حوزه نشر دانست كه براي تحقق اين امر توجه به بدنه نشر و واگذاري مسئوليت‌هاي لازم به حوزه‌هاي مختلف و تشكل‌هايي كه سابقه و تجربه لازم را در موضوع و حوزه مربوطه دارند به‌عنوان يك نكته بايد مورد توجه قرار گيرد.

همچنين بسترسازي براي ايجاد تسهيل‌گري در تامين منابع مورد نياز كتاب كودك و نوجوان با ويژگي‌هاي خاص خودش را مي‌توان مورد انتظار دانست. به نظر مي‌رسد ايجاد رويه و ساختاري منسجم و قواعدي شفاف و قابل اندازه‌گيري براي بررسي كتاب كودك و نوجوان جهت تامين منابع با كيفيت توليدي يكي از مواردي است كه در رويكرد معاون فرهنگي جديد مي‌توان آن را مشاهده كرد.

توجه جدي معاونت امور فرهنگي به ابعاد آموزشي و نيازهاي آموزشي ناشران و وابستگان حوزه نشر در تمامي حوزه‌ها مي‌تواند يكي از اقدامات موثري باشد كه در دوره‌هاي گذشته مغفول مانده و اكنون مورد انتظار است كه معاون محترم جديد به آن همت گمارد. بديهي است اين همت گماردن در معناي حمايت از موضوع مورد نظر براي اجزاي حوزه نشر است.

نكته مهمتر و اساسي‌ترين مساله به‌خصوص در حوزه كتاب كودك و نوجوان و در ديگر حوزه‌ها، يافتن راهكاري براي ايجاد انگيزه بيشتر مطالعه و بهتر خوانده شدن كتاب كودك و نوجوان است كه سرمايه‌هاي ملي اين مرز و بوم محسوب مي‌شوند.»