مديران فرهنگي به كتاب كودك توجه بيشتري نشان دهند تا ...

عبدالعظيم فريدون، رئيس انجمن ناشران كودك و نوجوان درباره مسائل و مشكلات حوزه نشر گفت: سوءمديريت در گذشته باعث شد حوزه كتاب و نشر دچار لطمه جدي شود و وضعيت نشر كتاب و ساير حوزه‌هاي فرهنگي افت شديدي پيدا كنند. همچنين دور هم جمع نشدن اهالي كتاب، اختلاف بين تشكل‌ها و ... نيز از نتايج اين سوء مديريت در معاونت فرهنگي بود.

فريدون با بيان اينكه اكنون وضعيت نشر كتاب كودك بسيار اسفبار است، ادامه داد: مخاطبان كودك و نوجوان نزديك به دو سال است كه خانه‌نشين شده‌اند. نه بازي مي‌كنند، نه پارك مي‌روند و نه از مهماني‌هاي سابق خبري هست. نه فروشگاه كتاب و نه مدرسه و ... را مي‌بينند. در واقع ارتباطشان با دنياي بيرون قطع شده و هيچ فكري هم برايشان نشده است. در اين راستا مصاحبه‌هايي كرديم و يادداشت‌هايي نوشتيم اما متأسفانه مديران فرهنگي، هيچ واكنشي نشان ندادند و سكوت كردند.

مدير انتشارات محراب قلم تصريح كرد: مديران فرهنگي، پيش از اين نيز به قدري درگير امور اداري و ايجاد مشكلات براي حوزه كتاب و نشر بودند كه هيچ وقت به فكر بچه‌ها نبودند. اكنون افزايش قيمت فيلم، زينك، صحافي، كاغذ و ... سرسام‌آور شده و تيراژ‌هاي گذشته كه از ۲۲ هزار نسخه به هزار نسخه در دهه ۹۰ رسيده بود، اكنون به ۲۰۰ تا ۵۰۰ نسخه رسيده است. اگر به آمار خانه كتاب هم مراجعه كنيد، متوجه خواهيد شد كه كل كتاب‌هاي توليد شده چاپ اول و تجديد چاپي در يك سال حدود ۱۳ ميليون نسخه است. در حالي كه جمعيت كودك و نوجوان در كشورمان حدود بيش از ۱۳ ميليون نفر است. يعني براي هر كودك يك كتاب توليد نشده است.

وي در ادامه بيان كرد: قيمت‌هاي سرسام‌آور كاغذ و ملزومات چاپ باعث شده ناشر كتاب توليد نكند و اگر توليد كرد، كتاب‌هاي ترجمه بر تأليف غالب است. زيرا براي كتاب‌هاي ترجمه هزينه تصويرگري حذف و اين كار باعث مي‌شود قيمت كتاب ارزان‌تر تمام شود. فرض كنيد يك كتاب ۲۴ صفحه‌اي را ۷۵ تومان چاپ كنيد، ۵ ميليون تومان هزينه تصويرگري خواهد شد و اگر اين هزينه در دو ضرب شود، ۵۰ درصد قيمت پشت جلد كتاب فقط مربوط به هزينه تصويرگري خواهد شد. اگر كاغذ از بازار آزاد تهيه شود هزينه تمام شده بيش از اين خواهد شد.

فريدون ادامه داد: كاغذ مورد استفاده براي كتاب كودك بايد استحكام خوبي داشته باشد؛ از اين رو معمولاً كاغذ گلاسه ۸۰ تا ۱۰۰ گرمي استفاده مي‌شود كه اخيراً در بازار نيست و يا بسيار گران است. از اين رو استحكام و كيفيت كار افت پيدا خواهد كرد. همچنيني زينكي كه در سال ۹۷ هر ورق ۶ هزار تومان بود، امروز به ۵۰ هزار تومان رسيده است، هزينه صحافي ۵ برابر، چاپ ۳ برابر و ليتوگرافي ۳ برابر شده است. همه اين مسائل باعث شده تأليف كتاب چهار رنگ براي كودك و خردسال دچار مشكل شود.

اين ناشر با اشاره به افت توليد، موضوع، تيراژ و ... گفت: كودكان و نوجواناني كه قرار است آينده‌ساز اين كشور باشند، به دليل همين مسائل از يكي از امكانات تأثيرگذار محروم شده‌اند؛ بنابراين انتظار داريم قيمت‌ها به هر بهانه‌اي اعم از تحريم و ... مرتفع شود. از سوي ديگر كتابخانه‌هاي مدارس تجهيز شوند، زيرا بسياري از مدارس فاقد كتابخانه هستند و مدارسي هم كه كتابخانه دارند، كتاب‌هايشان از نظر تعداد و موضوع بسيار محدود است. كتابخانه‌هاي عمومي نيز از نظر عناوين جديد در بخش كودك بسيار اندك است. علاوه بر اين در دروان كرونا هم دسترسي‌ها اندك است. هر چند ما پيشنهاد كرديم بخشي از طرح‌هاي فصلي عيدانه، بهارانه و تابستانه كتاب و ... به كودكان و نوجوانان اختصاص يابد. اما گوش شنوايي وجود نداشت.

وي با اشاره به انتظارات ناشران كودك و نوجوان از مديران فرهنگ دولت سيزدهم گفت: ما انتظار داريم مديران فرهنگي با اهالي نشر ارتباط بيشتري داشته باشند و به كتاب كودك توجه بيشتري نشان دهند كه باعث رشد شخصيت كودكان و تعالي آنها شده و بخش زيادي از افسردگي‌ها و طغيانگري‌هايي كه به واسطه كرونا در كودكان ايجاد شده، كم خواهد شد. چون ممكن است هزينه‌هايي كه بعد‌ها براي درمان اين كودكان خواهيم پرداخت، بيش از اين باشد.

فريدون با تأكيد بر آسان كردن دسترسي كودكان و نوجوانان به كتاب گفت: حل اين مسائل نيازمند اراده است و ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي آن وجود دارد. مگر اينكه كتاب كودك و نوجوان هيچ اهميت و جايگاهي براي مديران فرهنگي اين دولت نداشته باشد.