رويكرد معاونت امور فرهنگي تعامل با انجمن‌هاست

دومين جلسه از سلسله نشست‌هاي معاون امور فرهنگي با تشكل‌ها و انجمن‌هاي حوزه نشر دوشنبه، دوازدهم مهرماه با هيئت مديره انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،به نقل از روابط عمومي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين نشست عبدالعظيم فريدون، فتح‌الله فروغي، محمدحسين محمدي، محسن طائب و محمدتقي حق‌بين حضور داشتند و با اشاره به تاريخچه شكل‌گيري انجمن ناشران كودك و نوجوان فعاليت‌هاي اين انجمن را در حوزه ترويج، آموزش و برگزاري نشست‌هاي كودك و نوجوان تشريح كردند.

اعضاي هيئت‌مديره انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان در اين جلسه درباره لزوم ايجاد وحدت رويه در صدور مجوزهاي كتاب، نظام‌مندشدن خريد كتاب از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حل مشكل توزيع كاغذ و حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي نظراتشان را بيان كردند.

بازبيني در روش‌هاي حمايتي معاونت امور فرهنگي
ياسر احمدوند، معاون امور فرهنگي با تاكيد بر ضرورت هدفمندشدن يارانه‌هاي حوزه نشر گفت: مدل اختصاص يارانه بايد از اساس تغيير كند؛ زيرا هدفمند نيست. در حوزه خريد كتاب نيز ضعف‌هايي وجود دارد؛ زيرا فلسفه تشكيل «هيئت انتخاب و خريد كتاب» حمايت از كتاب خوب براي مخاطب متناسب با آن است.

وي ادامه داد: اين حمايت‌ها بايد تغيير كنند و بازبيني شوند. كتابي بايد مورد حمايت قرار گيرد كه ارزشمند باشد و مخاطب هم مشتاق خواندن آن باشد. در حال بررسي براي ايجاد مدلي براي اين منظور هستيم.

ضرورت آموزش به ناشران
معاون امور فرهنگي ادامه داد: ما وظيفه داريم محتواي پيام را درجه‌بندي كنيم. ما در اداره كتاب بايد به سمت كيفيت‌سنجي اثر حركت كنيم و بر اساس كيفيت اثر به ناشر رتبه دهيم. در صورتي كه رتبه‌بندي ناشران انجام شود، ما مي‌توانيم حمايت‌هاي خود را ساماندهي كنيم و هدفمند سازيم. اگر حمايتي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اثري صورت مي‌گيرد بايد بر اساس اصول باشد.

ياسر احمدوند با اشاره به ضرورت آموزش ناشران و كمبود آثار منتشرشده در اين حوزه گفت: تعداد منابع آموزشي در حوزه نشر انگشت‌شمار است. آموزش به ناشر ضرورت دارد اما بايد بدانيم از چه راهي اين آموزش را به ناشر بدهيم زيرا غالب ناشران ما احساس نياز براي آموزش نمي‌كنند. بهترين محيط براي آموزش ناشران انجمن‌ها هستند.

روش‌هاي كتابخوان‌كردن كودكان را بلد نيستيم
ياسر احمدوند با اشاره به فعاليت‌هاي ترويجي براي كتابخواني نيز گفت: برگزاري جشنواره و معرفي و ترويج كتاب‌هاي برتر از كارهايي است كه انجمن‌ها مي‌توانند در آن فعال باشند. همه ما انتقاد مي‌كنيم كه سرانه مطالعه پايين است؛ در صورتي كه مهارت‌هاي كتابخوان‌كردن ديگران را فرانمي‌گيريم و آموزش نمي‌دهيم. در اين حوزه اگر طرح‌هايي مطرح شوند، مي‌توانيم پيگيري و حمايت كنيم و بايد تلاش شود اين فعاليت‌ها در مجموعه انجمن‌ها و نهادهاي غير‌دولتي صورت گيرد؛ زيرا تجربه نشان داده است دولتي‌كردن اين كارها كارگشا نيست.

مذاكره براي تامين كاغذ نشر از طريق كارخانه‌هاي داخلي
معاون امور فرهنگي با اشاره به مشكلات توزيع كاغذ گفت: يكي از دلايلي كه حرف‌هاي متفاوتي از عملكرد اختصاص كاغذ به ناشران به گوش مي‌رسد، اين است كه شفاف‌سازي در اين حوزه صورت نگرفته است. براي اين منظور هر اقدامي بايد زير نظر شوراي تشكل‌هاي نشر و با حضور نمايندگان آن‌ها انجام و با حضور اعضاي شورا درباره نظام توزيع كاغذ تصميم‌گيري شود.

وي با اشاره به مذاكره با كارخانه‌هاي توليد كاغذ براي تامين بخشي از نيازهاي داخلي گفت: در حال مذاكره با اين كارخانه‌ها براي توليد كاغذ هستيم تا بخشي از نيازهاي داخلي را تامين كنند.

در نمايشگاه‌‌هاي خارجي نبايد توريست باشيم
وي همچنين درباره نحوه حضور در نمايشگاه‌هاي خارج از كشور نيز گفت: براي حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي بايد بابرنامه وارد شويم و از اين نمايشگاه‌ها آورده داشته باشيم. ما در نمايشگاه‌هاي كتاب خارجي نبايد توريست باشيم. تجربه خوبي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وجود دارد و با مشاركت ناشران فعال در اين عرصه مي‌توانيم موثرتر عمل كنيم.

رويكرد معاونت امور فرهنگي حمايت از انجمن‎‌هاي فرهنگي است
وي با اشاره به تناسب كار فرهنگي با انجمن‌هاي فرهنگي حوزه نشر گفت: انجمن‌هاي فرهنگي، عضوي از خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هستند و اين وزارتخانه خانه آن‌هاست. انجمن‌ها با مشاركت با اين وزارتخانه فعاليت‌هاي حوزه نشر را پيش مي‌برند و حمايت از انجمن‌ها يكي از رويكردهاي اين معاونت خواهد بود.