راه‌اندازي سايت فروش كتاب‌هاي كودك با مشاركت كتاب‌فروشان محلي

محمدتقي حق‌بين، عضو هيات مديره انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با اشاره به اقدامات و برنامه‌هاي اين انجمن در حوزه توسعه ويترين كتاب‌فروشي‌هاي كودك و نوجوان، گفت: از جمله اهداف و برنامه‌هايي كه هيات مديره انجمن دنبال م‌كند اين است كه تلاش كند كتاب‌هاي كودك و نوجوان در كتاب‌فروشي‌هاي فعلي ويترين ويژه و مخصوصي داشته باشند زيرا اكنون بخش كمي از كتاب‌فروشي‌ها به اين بخش اختصاص دارد.

وي در اين زمينه ادامه داد: انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان در صدد اين است كه با راه‌اندازي يك سايت جامع و كامل با حضور ناشران كودك و نوجوان پل ارتباطي ميان ناشران و كتاب‌فروشان شود تا آثار منتشر شده ناشران در همه كتاب‌فروشي‌ها فروخته شود.

حق‌بين افزود: حدود يكسال و نيم است كه روي اين سايت كار كرده‌ايم و بخش زيادي از مراحل خود را طي كرده است و 90 ناشر كودك و نوجوان تاكنون اعلام آمادگي كرده‌اند تا كتاب‌هاي خود را در اين سايت قرار دهند.

وي با بيان اينكه به زودي مراسم رونمايي از اين سايت با عنوان (ليبرنو) برگزار خواهد شد، گفت: ويژگي خاص اين سايت در اين است كه براي اكثريت كتاب‌فروشي فعلي در سراسر كشور صفحات ويژه و مخصوص ايجاد كرده تا خريداران به اين سمت سوق بدهند كه از شهر خودشان و كتاب‌فروشي محل خودشان به دنبال كتاب‌هايشان باشند.

حق‌بين تاكيد كرد: با رونق اين سايت و فعاليت‌هاي آن كتابفروش به مرور زمان وقتي شاهد حضور مراجعه‌كننده و مشتري حوزه كودك و نوجوان مي‌شود بخشي از فروشگاه خود را به كتاب كودك اختصاص مي‌دهد و اين همان هدفي است كه در اين طرح به دنبال آن هستيم.

وي با بيان اينكه در اين سايت براي اينكه جامعه نشر كتاب كودك هم از اين قافله عقب نباشد ناشر كودك را به صورت مستقيم به كتاب‌فروش وصل مي‌كنيم، توضيح داد: بسياري از كتاب‌فروشي‌ها به دنبال آثار خوب كودك و نوجوان هستند و زماني كه اين سايت فعال شود آن‌ها نيز به مرور متوجه مي‌شوند كه كتاب مورد نياز خود را از كدام ناشر بگيرند.

حق‌بين يادآور شد: در اين وضعيت بين ناشر و كتاب‌فروش هم اتفاق تجاري رخ مي‌دهد و زماني كه اين زنجيره كامل شود در ادامه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كودك و نوجوان به نوعي عدالت توسعه ويترين كتاب‌هاي كودك و نوجوان نيز در كتاب‌فروشي‌هاي سراسر كشور را ايجاد مي‌‌شود.

وي همچنين از تشويق مردم به خريد از كتاب‌فروشي‌هاي محلي را ديگر مزاياي اين سايت دانست و گفت: مردم بايد با كتاب‌فروشي‌هاي محله خود ارتباط داشته باشند و ضروري است كه راه‌هاي حفظ و تقويت اين ارتباط به روز شود تا مردم از اين مراكز فرهنگي محلي دور نشوند.

حق‌بين در پايان صحبت‌هاي خود درباره وضعيت كنوني سايت ليبرنو نيز توضيح داد: اكنون در حال بارگذاري كتاب‌ها و اطلاعات هستيم و درصدديم تا باگ‌ها را شناسايي كنيم همچنين نوع قرارداد و روال كار ناشر و كتاب‌فروش را نيز در دست بررسي داريم تا بعد از رونمايي با كمترين ايراد و مشكل در حين اجرا روبرو شود.