گزارش دومين نشست «بحران و برون‌رفت: چالش‌هاي امروز نشر كتاب كودك و نوجوان»

دومين نشست بحران و برون رفت؛ چالش هاي امروز كتاب كودك و نوجوان روز سه شنبه 26 آذر در محل انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان فعاليت خود را آغاز كرد.

فتح الله فروغي؛ دبير انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان در ابتداي اين نشست ضمن خيرمقدم به ميهمانان از استمرار اين نشست ها طي 10 جلسه خبر داد و گفت استمرار اين برنامه ها نيازمند حضور و حمايت ناشران و اهالي حوزه كتاب كودك و نوجوان است.

ابراهيم حيدري؛ مديركل دفتر مطالعات و برنامه ريزي فرهنگي و كتابخواني در دومين نشست بحران و برون رفت؛ چالش هاي امروز كتاب كودك و نوجوان در سخناني با اشاره به اهميت برنامه جام باشگاه هاي كتابخواني در رونق اقتصاد نشر كتاب كودك و نوجوان گفت: اين باشگاه ها ابتدا در 15 شهر تشكيل شدند اما اكنون حدود 20 هزار باشگاه كتابخواني كودك و نوجوان در 2 هزار شهر و روستا براي اجراي طرح اعلام آمادگي كرده اند و افزايش آن ها با توجه به بودجه 4 ميلياردي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي تواند به رونق فعاليت ناشران كودك كمك كند.

ابراهيم حيدري؛ مديركل دفتر مطالعات و برنامه ريزي فرهنگي و كتابخواني در بخش ديگر سخنان خود با بيان اينكه باشگاه هاي كتابخواني اكنون به مطالبه اي اجتماعي در ميان مردم تبديل شده است، گفت: طي 9 سال گذشته فهرستي از سه هزار عنوان كتاب كودك و نوجوان كه در جوايز دولتي و خصوصي جايزه دريافت كردند تهيه كرديم تا اعضا در باشگاه ها از آن ها استفاده كنند كه تامين كتاب ها از سوي ناشران نكته مهمي است.

هادي حسين زادگان مدير پخش ققنوس و حسن ستارزاده مدير انتشارات خانه ادبيات در اولين پنل تخصصي دومين نشست بحران و برون رفت؛ چالش هاي امروز كتاب كودك و نوجوان به دغدغه هاي فروش و توزيع كتاب هاي كودك و نوجوان پرداختند و راهكارهايي براي برون رفت از بحران در اين حوزه ارائه دادند.

در دومين پنل معصومه انصاريان و نويد سيدعلي اكبر درباره نقش توليد محتوا در اقتصاد نشر كتاب كودك و نوجوان صحبت كردند و بر توليد كتاب هاي پرمحتوا و مناسب با نياز بازار تاكيد كردند.

معصومه انصاريان گفت: رعايت قانون كپي رايت از سوي ناشران مي تواند از انتشار ترجمه هاي متعدد و تكراري كتاب ها در بازار نشر جلوگيري كرده و به توازن هزينه تاليف و ترجمه كمك كند.

نويد سيدعلي اكبر تاكيد كرد: انتخاب عنوان كتاب اهميت زيادي در موفقيت يك اثر در بازار دارد و اگر اسم گذاري جذابيت داشته باشد به مخاطب براي انتخاب كتاب كمك مي كند.

آرش نورقرباني؛ مدير سايت بوك بال در اين نشست از آغاز فعاليت اين سايت با هدف معرفي و فروش كتاب ها بر اساس نياز مخاطبان حوزه كتاب خبر داد و عنوان كرد كه اين سامانه به زودي به كمك فعالان حوزه نشر خواهد آمد.