جلسه نقد و بررسي سي و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب كودك برگزار شد

جلسه نقد و بررسي سي و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب كودك و نوجوان با حضور هيأت مديره انجمن و تيم اجرايي برگزاري نمايشگاه و جمعي از ناشران كودك و نوجوان، روز سه‌شنبه 21/03/98 در محل انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان برگزار شد.

پيشنهاد تلفيق ناشران متوسط

در ابتدا نادر قدياني رئيس هيأت مديره انجمن فرهنگي ناشران و مديرانتشارات قدياني ضمن خوشامدگويي به شركت‌كنندگان گزارش كوتاهي در مورد نحوه‌ي برگزاري نمايشگاه ارائه داد.

وي با ذكر مشكلات برگزاري هر دوره نمايشگاه و تلاش جمعي و طاقت‌فرسايي كه در هر دوره براي آن صرف مي‌شود به اين نكته اشاره كردند كه برگزاري نمايشگاه بدون همكاري جمعي و تلاش انجمن‌هاي صنفي غيرممكن است. ايشان همچنين به ناشران متوسط و كوچك توصيه كردند تا با تلفيق با يكديگر در نمايشگاه و با گرفتن غرفه‌هاي بزرگ و يكدست و صرفه‌جويي در هزينه‌ها حضور موفق‌تري داشته باشند.

در ادامه مسعود گلابي مدير اجرايي بخش كودك و نوجوان نمايشگاه نرم‌افزاري را معرفي كرد كه براساس لينك خانه كتاب و توليدات ثبت شده ناشران، امتياز ناشران كاملاً مكانيزه و الكترونيكي و بدون هيچ دخل و تصرفي و بدون كوچك‌ترين اشكالي محاسبه شد و متراژ مورد نظر به ناشر تخصيص داده شد و همچنين در مورد آيين‌نامه شيوه اجرايي توضيحاتي ارائه شد.

سپس ناشران شركت‌كننده سوالات و انتقادات خود را مطرح كردند و مسولان پاسخگو بودند. از جمله:
نمايشگاه الگويي براي زندگي پاكيزه شهري است

سيدرضا كروبي مدير انتشارات فني ايران با اشاره به نقاط ضعف دور از شأن نمايشگاه در مورد محيط‌زيست، تبليغات مزاحم و... عنوان نمود كه چه بهتر الگوي زندگي برتر شهري در نمايشگاه كتاب كه بزرگ‌ترين رويداد فرهنگي كشور است نمايش داده شود.

بي‌عدالتي غرفه‌بندي نمايشگاه

ابوالقاسم فيض‌آبادي مدير نشر نخستين با انتقاد از برگزاري نمايشگاه دوره‌هاي مختلف نمايشگاه اختصاص متراژ غرفه و جانمايي در آن را بسيار دور از عدالت دانست.

عزم همگاني

يحيي دهقاني مدير انتشارات مبتكران با اشاره به مشكلات برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و انتقاد برخي از مواد آيين‌نامه‌هاي بالادستي، از انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان خواست تا با توجه به نظرات ناشران كودك و نوجوان، مطالب را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتقل كند تا آن وزارتخانه نسبت به تغيير و اصلاح آيين‌نامه در جهت بهبود شرايط اقدام نمايد.

در پايان انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان از تمامي ناشران كودك و نوجوان درخواست كرد تا نظرات اصلاحي خود را در مورد آيين‌نامه برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب به دبيرخانه اقدام نمايند تا كارگروه مفاد آيين‌نامه دسته‌بندي و مرتب نمودن اين نظرات مطالب را به وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي اقدام نمايند.