برگزاري جشنواره كتاب كالاي گمشده عرصه فرهنگ است

ناصر نادري برگزراي جشنواره كتاب برتر كودك را نشانه مديريت هوشمندانه عرصه نشر كودك دانست كه در حكم كالاي گمشده اين روزهاي عرصه فرهنگ است.

ناصر نادري در گفت‌وگو با ستاد خبري جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان گفت:‌ جشنواره‌هاي ادبي در حقيقت تبلوري است از قدرشناسي و جنبه نمايشي و حمايتي دارد،‌ به تعبيري يك حركت فرماليستي است، گروهي بنا به دانش، سليقه و ذوقشان و البته انگاره‌هاي ديني و چه بسا اجتماعي از بين آثار منتشر شده به گزينش آثاري دست مي‌زنند و با عنوان كتاب برگزيده يا تقديري از انتشار آن قدرداني مي‌كنند كه پيامد آن هم جنبه انگيزشي براي پديدآورندگان دارد و هم مخاطبان و جامعه نشر را با اين آثار آشنا مي‌كند و در تقويت فرهنگ مطالعه بي‌تاثير نخواهد بود.

وي ادامه داد: جشنواره راه‌حل درمان مشكلات و چالش‌هاي ادبيات امروز نيست، بلكه جنبه حمايتي، نمايشي و سمبليك كار است. ولي اتفاق ديگري پيش از جشنواره بايد رخ دهد. مهمترين عنصر در خلق آثار نويسندگان و مترجمان هستند كه بايد جنبه‌هاي انگيزشي شغلي و حرفه‌اي آن‌ها را به قدري تقويت شود كه اثر قوي خلق شود، در شرايطي كه به شدت به ارتباطات ملل مختلف نياز داريم و آثار خوب را بايد به دنيا بشناسيم، نويسندگان و آثار دروازه‌هاي تبادل فرهنگي، هنري و ادبي با كشورهايي كه جنبه مردم‌شناسي و زبان شناسي مشتركي داريم،‌ هستند‌، اين عوامل اگر تقويت شوند و يا به لحاظ اقتصادي از آن‌ها حمايت شود‌، دغدغه‌هايي مثل بيمه درمان و...آن‌ها رفع شود،‌ فرصت‌هايي براي سفرهاي پژوهشي، مطالعاتي و ارتباط و تعامل با نويسنده‌هاي ساير ملل به ويژه كشورهاي همجوار فراهم شود‌، بسترهاي ادبيات تقويت خواهد شد.
نادري تصريح كرد: ضمن اينكه فضاي عمومي فرهنگي جامعه بايد فضاي آزاد انديشانه‌تري باشد، ما اين فرصت را بدهيم كه افراد با سليقه‌هاي مختلف و گرايش‌هاي مختلف پديده‌هاي اجتماعي و انساني را در داستان‌‌هايشان آزادانه ارائه دهند و اگر نقدي است در فضاي عقلاني و فرهنگي نقد شود. اكنون در مراكز فرهنگي بايد افراد هوشمندانه‌تر و با سليقه‌تر و با نگاه پدرانه‌تري وجود داشته باشد تا بتوانند با مديريت حرفه‌اي، علمي و فرهنگي غني بسترهاي لازم را فراهم كند، ما به لحاظ مديريت منابع انساني در فضاي فرهنگ به شدت نياز به بازنگري و تجديد نظر داريم و بايد فرصت را به اهالي فرهنگ، هنر و ادب بدهيم كه مهارت‌هاي مديريتي عام را هم بلدهستند و بتوانند با شيوه‌هاي مختلف مديريت كنند.

اين نويسنده درباره تاثيرگذاري جشنواره‌هاي مختلف ادبي گفت:‌ جشنواره‌‌ها در حقيقت بيشتر جنبه‌هاي نمايشي و حمايتي دارند،‌ البته در انگيزش ها موثرند اما در صحبت‌هايي كه با ناشران در چند دهه گذشته داشتم،‌ به اين نتيجه رسيده‌ام كه اينگونه نيست كه هيچ تاثيري در فروش كتاب ندارشته باشند،‌ اما اينگونه هم نيست كه اتفاق عجيب و غريبي رخ دهد، به نظر مي‌رسد ما در جشنواره‌ها نيازمند تبليغ و اطلاع رساني بيشتري هستيم‌، براي نمونه جا دارد،‌ جشنواره‌هاي كتاب سال‌، جشنواره‌هاي مردمي و غيردولتي و صنفي را رسانه‌ها بيشتر تبليغ كنند‌، براي نمونه صدا و سيما همانگونه كه جشنواره‌هايي چون فيلم فجر را پوشش زنده مي‌دهد‌، جا دارد از جشنواره‌هاي حوزه كتاب نيز حمايت كند.

وي ادامه داد:‌ به نظر مي‌رسد كه نوعي انگاره ذهني پديد آمده است كه ادبايت كودك ادبيات ضعيفي است،‌ و يا بين اقتصاد و فرهنگ‌، فرهنگ هميشه مظلوم تر است و در فرهنگ نيز مظلوم‌ترين بخش ادبيات‌،در حاليكه در اين عضر كه هويت و انديشه‌ها و احساسات به شدت تهديد مي‌شود،‌ ادبايت و به ويژه ادبايت كودك مهمترين بهش براي تاثيرگذاري است.

نادري با اشاره به جشنواره‌هاي مردمي و صنفي چون شهيد غني‌پور و كتاب برتر گفت:‌ جشنواره شهيد غني پور مردمي است.