همزيستي با كرونا و پيامدهاي آن براي كودكان و نوجوانان

هفتمين همايش "بحران و برون رفت؛ چالش‌هاي امروز كتاب كودك و نوجوان" با موضوع همزيستي با كرونا و پيامدهاي آن براي كودكان و نوجوانان با حضور دكتر عبدالعظيم كريمي و دكتر احمدرضا آذربايجاني به صورت مجازي از صفحه‌ اينستاگرام انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان به نشاني nasherane_ketabe_Kodak روز سه شنبه مورخ 05/12/99 از ساعت 15:30 الي 16:30 برگزار شد.

در ابتداي نشست هفتمين همايش "بحران و برون رفت؛ چالش‌هاي امروز كتاب كودك و نوجوان" با موضوع همزيستي با كرونا و پيامدهاي آن براي كودكان و نوجوانان، دكتر عبدالعظيم كريمي در سخناني گفت: شيوع و گسترش بيماري كرونا طي يكسال اخير به مدت ١٠٠ سال الگوي مصرف و سبك زندگي را در سطح جهان تغيير داد، در اين ميان بجاي اينكه ما براي كودكان عليه كرونا صحبت كنيم درباره بلاهايي كه انسان بر سر محيط زيست و زمين آورد صحبت كنيم. وي افزود: ما بايد در صحبت با كودكان به آنها بياموزيم كه روش زندگي و روند فعاليت خود را اصلاح كنند تا در آينده بار ديگر دچار چنين معضلي نشوند. كريمي با بيان اينكه ما نمي‌توانيم منطق جهان را درك كنيم، عنوان كرد: از سوي ديگر نبايد منطق خود را هم به جهان تحميل كنيم زيرا معمولا اغلب بيماري‌هاي رواني و افسردگي ريشه در همين موضوع دارد.

دكتر عبدالعظيم كريمي در بخش ديگري از سخنان خود گفت با بيان اينكه كرونا براي انسان‌ها يوم‌الفصل بود، توضيح داد: اگر پيش از اين قرار بود كه ميليون‌ها تومان هزينه برگزاري كارگاه و همايش براي تغيير سبك زندگي شود اما كرونا در مدت يكسال اين سبك را تغيير داد و در اين ميان بايد شرايطي ايجاد كرد كه تهديدهاي كرونا به فرصت تبديل شوند. وي ادامه داد: اگرچه كرونا يك ويروس منحوس و مرگبار است، اما اگر انسان كنش‌گري باشيم مي‌توانيم اين شر را به خير تبديل كنيم كه البته اين كار نيازمند كمياگري است.

دكتر كريمي نويسنده كتاب زندگي با كرونا در بخش پاياني صحبت‌هاي با اشاره به مباحث اين كتاب خاطرنشان كرد: طبق گفته هابرماس، كرونا به ما فهماند كه ما نمي‌فهميم و همين كه معلوم شد ما نمي‌دانيم بزرگترين دانش را به بشر داد، زيرا اين بيماري همه دانش مرده بشر را در حوزه‌هاي پزشكي، بهداشتي و رواني متحول كرد. وي افزود: قرنطينه و ماندن در خانه موجب بروز اختلافات زيادي در ميان برخي خانواده‌ها شد و بسياري از ضعف‌هاي ما را آشكار كرد و نشان داد كه ما مستعد بيماري‌هاي روحي و رواني همچنين كمبود آگاهي در حوزه محيط زيست هستيم. به گفته كريمي، كرونا توهم حق بيني و خودبيني را از انسان‌ها دور كرد و صنعت ما در حوزه هاي مختلف را متحول كرد و اميدوارم پس از كرونا درس خوبي از آن بگيريم.