ششمين همايش "بحران و برون رفت؛ چالش‌هاي امروز كتاب كودك و نوجوان"

ششمين همايش "بحران و برون رفت؛ چالش‌هاي امروز كتاب كودك و نوجوان" با موضوع تأثير و نقش محتوا بر رشد ذهني كودك با حضور خانم دكتر هديه شريفي و آقاي دكتر احمدرضا آذربايجاني در صفحه اينستاگرام انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان به نشاني nasherane_ketabe_Kodak برگزار شد.

دكتر احمدرضا آذربايجاني در ششمين همايش "بحران و برون رفت؛ چالش‌هاي امروز كتاب كودك و نوجوان" با موضوع تأثير و نقش محتوا بر رشد ذهني كودك با اشاره به نقش محتوا بر رشد ذهني گفت: يادگيري سه مرحله القا، تصوير و تفهيم دارد و زماني كه كتابي را ورق مي‌زنيم مفاهيمي در تصاوير و نوشته‌ها به بچه‌ها منتقل مي‌كند اما اين موضوع اهميت دارد كه كتاب‌ها چه نقش‌هايي ايجاد مي‌كنند و چه تاثيراتي دارد و اهميت دارد كه يك كتاب چه موضوعي را بيان مي‌كند.

دكتر هديه شريفي پژوهشگر حوزه كودك ششمين همايش "بحران و برون رفت؛ چالش‌هاي امروز كتاب كودك و نوجوان" با موضوع تأثير و نقش محتوا بر رشد ذهني كودك با بيان اينكه كودكان در دنياي امروز خيلي سريع‌تر ياد مي‌گيرند، عنوان كرد: مساله اينجا است كه به نظر مي‌رسد ما امروز از كودكان و نوجوانان عقب هستيم و به همين دليل بچه‌ها از كتاب‌هايي كه مي‌خوانند لذتي نمي‌برند و روند يادگيري رخ نمي‌دهد. وي با بيان اينكه در جامعه مي‌گويند ما بايد كودكان را به سمت كتاب سوق بدهيم، گفت: من هم با اين موضوع موافق هستم اما مساله اينجا است كه وقتي محتواي مناسب و متناسبي وجود ندارد تمام تلاش‌هاي ما هم به سرانجام نمي‌رسد و اين موضوع در حالي رخ مي‌دهد كه كودك و نوجوان ما امروز داستان مي‌نويسند و داستان‌هاي خود را به صورت اينترنتي مي‌فروشند.

احمدرضا آذربايجاني پژوهشگر حوزه كتاب در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به طراحي توليد محتوا گفت: بايد به گونه‌اي محتوا توليد شود كه والدين و كودك و معلم و دانش آموز بتواند با هم ارتباط كند و كاو داشته باشد و بتوانند با يكديگر گفتگو كنند زيرا يك كتاب بايد بتواند گفتگو در ميان كودكان و والدين‌شان ايجاد كنند تا ذهن آن‌ها پويا و فعال شود.

دكتر هديه شريفي نويسنده و پژوهشگر با بيان اينكه متن و محتوا در وهله اول به ادبيات تكيه دارد، تاكيد كرد: كسي كه در جريان ادبيات قرار ندارد و متون تاريخي نمي‌خواهد و حتي متن‌هاي جديد ادبي را نمي‌خواند و غير از زبان مادري، زبان ديگري را نمي‌داند و فكر مي‌كند هر چه نوشت بايد چاپ شود بايد گفت اين فرد اهل اين كار نيست و چرا تلاش مي‌كند مدام در اين بستر فعاليت كند زيرا معتقدم نوشتن يك پديده مرحله‌اي است و همه افراد با ممارست و تمرين و نوشتن و خواندن به سطوح بالاي نويسندگي مي‌رسند. وي افزود: نويسندگي يك كار بسيار پرزحمت است و اگر مي‌خواهند وارد شود حداقل بايد روزي 8 ساعت بخوانند و بنويسند و اگر كسي اين روحيه را ندارد طبيعتا نويسنده نيست، ما در زندگي چخوف مي‌خوانيم او امروز يك داستاني مي‌نوشت و فردا صبح آن داستان را پاره مي‌كرد و درباره چرايي اين كار مي‌گفت اگر من نتوانم آن را بنويسم يعني در ذهن من تاثير نداشته است و اگر بتوانم بنويسم موثر بوده است.

شريفي با بيان اينكه ادبيات يكسري ملاك‌ها دارد، گفت: مرحله آفرينشي و مرحله دادن اثر براي چاپ با هم فرق دارد و وقتي مي‌نويسم اولين مخاطب من خودم هستم و اگر انتخاب كنم براي كودك و نوجوان بنويسم كودكي و نوجواني زنده درون من از آن لذت خواهد بود و به يقين همه بچه‌هاي ديگر هم از آن لذت خواهند برد.

در بخش ديگري از همايش هديه شريفي نويسنده پژوهشگر حوزه كودك درباره خريد كتاب براي كودكان و نوجوانان توضيح داد: يكي از مجموعه‌هاي خوب براي فروش كتاب باغ كتاب تهران است كه نوع سياستگذاري آن‌ها عالي است و بچه‌ها به همراه مادر و پدرشان به آن مجموعه مي‌روند و امكان برداشتن و ورق زدن كتاب در آنجا وجود دارد كه خيال پدر و مادر و بچه در آنجا رها كنند و در اين مجموعه چرخ بزنند و كتاب‌ها را ببينند. وي ادامه داد: امروز كتابفروشي‌ها در سراسر دنيا متوجه شدند كه در كنار كتاب يكسري لوازم مرتبط با كتاب را دارند و خيلي وقت‌ها لازم نيست براي مانوس شدن با كتاب فقط كتاب را بغل كرد بلكه مي‌شود وسايل جانبي آن را هم تهيه كرد.

هديه شريفي در ادمه صحبت‌هاي خود به لزوم اهميت كتاب و كتابخواني والدين بر كودكان و نوجوانان اشاره كرد و گفت: زماني كه كودك در خانه كتابخانه نمي‌بيند يا والدين خود را زمان كتاب خواندن نبيند، نمي‌تواند كتاب خوان شود اما وقتي كتابخواني آن‌ها به صورت همزمان و توامان باشد و درباره كتاب با هم بحث و صحبت كنند تاثير زيادي در كتابخوان كردن آن‌ها دارد. وي افزود: مادران حتي در دوران بارداري هم بايد براي جنين كتاب بخواند همان گونه كه بايد براي او لالايي بخواند و خوابش را تنظيم كند كتابخواني را هم بايد جدي بگيرد و وقتي به صورت اشتراكي با فرزندان شان كتاب مي‌خوانند فرهنگ كتابخواني در آن‌ها شكل مي‌گيرد و بايد گفت زماني ذهن كودك رشد مي‌كند كه ذهن مادر و پدر رشد كند.

دكتر احمدرضا آذربايجاني با اشاره به ضرورت توجه به موضوع يادگيري در دوران بارداري گفت: طبق پژوهشي از 100 مادر باردار قبل و بعد از تولد فرزندان شان مشخص شد مادراني كه در دوران بارداري كتاب مي‌خواندند بچه‌هايشان به كتاب علاقه‌مندند و حتي به محتوايي هم كه مادر درباره آن كتاب خوانده علاقه دارند، همچنين حتي اگر مادر در دوران بارداري به سريالي علاقه دارد بچه هم به آن علاقه پيدا مي‌كند و آن سريال را دوست دارد. وي افزود: خانواده‌ها بايد پژوهشگر باشند و درباره سوالات و مباحثي كه كودكان شان درباره آن سوال دارند به تحقيق و پژوهش بپردازند و حتي براي توضيح درباره مباحث هر كتاب از فضاي اينترنت استفاده كند تا موضوع را به درستي براي كودك خود جا بيندازد.

هديه شريفي پژوهشگر حوزه كودك در بخش پاياني ششمين همايش "بحران و برون رفت؛ چالش‌هاي امروز كتاب كودك و نوجوان" با موضوع تأثير و نقش محتوا بر رشد ذهني كودك با بيان اينكه از مادرها و پدرها و فاميل‌هاي كودكان و نوجوانان مي‌خواهم به حرف آن‌ها گوش بدهند، گفت: به آن‌ها مي‌گويم سعي كنيد آن‌ها را بفهميد و وقتي اين سعي را كرديد آن‌ها هم سعي مي‌كنند شما را بفهمند ولي وقتي سعي نشود در گفتگو بسته مي‌شود و اين در زماني باز مي‌شود كه اين تلاش انجام شود و زماني به نتيجه مي‌رسد كه صداقت چاشني آن باشد.