چهارمين همايش"بحران و برون رفت؛شيوه‌هاي كتاب‌خواني جمعي كودكان و راه‌هاي دسترسي آسان به كتاب

دومين نشست چهارمين همايش "بحران و برون رفت؛ چالش‌هاي امروز كتاب كودك و نوجوان" با موضوع شيوه‌هاي كتاب‌خواني جمعي كودكان و راه‌هاي دسترسي آسان به كتاب با حضور دكتر احمدرضا آذربايجاني و دكتر فرزانه شهرتاش به صورت آنلاين از صفحه اينستاگرام انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان برگزار شد.

دكتر احمدرضا آذربايجاني پژوهشگر حوزه كودك و نوجوان در دومين نشست چهارمين همايش "بحران و برون رفت؛ چالش‌هاي امروز كتاب كودك و نوجوان" با موضوع شيوه‌هاي كتاب خواني جمعي كودكان و راه‌هاي دسترسي آسان گفت: يكي از آسيب‌هاي خانه‌نشيني در كرونا مطرح است اين است كه يادگيري‌هاي ملموس قبلا در مدرسه بود و خانه فضاي استراحت بود. همچنين فضاي مجازي يك سرگرمي براي كودكان بود اما الان محلي براي ارائه برنامه درسي شده است و الان عصر كرونا همه اينها را تغيير داده و مي توان به عنوان فرصتي براي رشد و توسعه يادگيري از آن استفاده كرد.

دكتر فرزانه شهرتاش مدير انتشارات شهرتاش و نويسنده حوزه كودك در دومين نشست چهارمين همايش "بحران و برون رفت؛ چالش‌هاي امروز كتاب كودك و نوجوان" با موضوع شيوه‌هاي كتاب‌خواني جمعي كودكان و راه‌هاي دسترسي آسان درباره اوضاع كتابخواني قبل و بعد كرونا گفت: اين دوران را دوراني طلايي براي معلم‌ها، و خانواده و ناشران مي‌دانم، البته معتقدم نبايد عجول بود و زود قضاوت كرد چون در دوره انتقال هستيم و در حال پيدا كردن خود هستيم و اين فرصتي است كه نبايد به راحتي از آن عبور كنيم.

وي ادامه داد: از سوي ديگر بايد بدانيم بچه‌ها، معلم‌ها، پدرها و مادرها به گذشته برنمي‌گردند چون از مزاياي زندگي جديد آگاه شده‌اند و حتي اگر زماني هم برگشتند قطعا در سطح بالاتري خواهد بود.

شهرتاش با اشاره به نقش كتاب در عصر كرونا براي كودكان و نوجوان نيز عنوان كرد: ما از مدت‌ها قبل سايت آنلاين خريد كتاب داشتيم اما هيچ خريداري براي كتاب‌ها نبود اما بعد از شيوع بيماري كرونا خريدها آغاز شد و اين موضوع نشان مي‌دهد وقتي براي كاري برنامه‌ريزي مي‌كنيم و زمينه‌ها را آماده مي‌كنيم در زمان مناسب مي‌توانيم از آن‌ها بهره‌مند شويم. مساله اينجا است كه بايد فرصت و تغيير وسيله را دنبال كنيم و به خانواده‌ها و بچه‌ها فرصت بدهيم با روش‌هاي جديد آشنا شوند.

دكتر فرزانه شهرتاش در بخش ديگري از دومين نشست چهارمين همايش "بحران و برون رفت؛ چالش‌هاي امروز كتاب كودك و نوجوان" با موضوع شيوه‌هاي كتاب خواني جمعي كودكان و راه‌هاي دسترسي آسان با بيان اينكه آمار فروش كتاب‌هاي ميليوني در خارج كشور به دست خانواده نيست بلكه به دست نآم آموزشي است، عنوان كرد: در كشورهاي توسعه يافته نظام آموزشي موظف است كتاب را براي خانواده‌ها تامين كند، به عنوان مثال براي درس ادبيات كتاب ادبيات انگليسي ندارند بلكه كتاب يك نويسنده يا شاعر را براي آموزش ادبيات در نظر مي‌گيرند و طي قراردادي كتاب را به تعداد بالا از ناشر خريداري مي‌كنند.

وي ادامه داد: اين كتاب‌ها هر سال در اختيار مدارس و بچه‌ها قرار مي‌دهد و خيلي زود تيراژ كتاب‌ها رشد زيادي پيدا مي‌كند و وقتي نظام آموزشي اينكار را مي‌كند خانواده و دانش آموز به خواندن كتاب‌هايي از اين دست عادت مي‌كند و اين موضوع نشان مي‌دهد كه در آنجا نويسنده خط‌شكن است اما در ايران ناشر خط‌شكن است.

شهرتاش در ادامه صحبت‌هاي خود درباره اينكه چگونه مي‌توان كاري كرد كه خانواده اهميت يك كتاب را درك كند و شيريني و لذت حقيقي فهميدن ايجاد كنيم، گفت: بايد داستان بخوانيم تا مهارت گوش كردن، صحبت كردن، خواندن، درك مطلب كودك و نوشتن كودك تقويت شود و بتواند فكر كند، حل مساله ياد يگيرد و مهارت زندگي كردن را ياد بگيرد.

دكتر فرزانه شهرتاش گفت: توصيه‌ام اين است ناشران يك خلاصه موجزي از داستان و درون مايه داستان، طيف سني كتاب هم‌چنين حوزه و موضوع كتاب به صورت شفاف در سايت خود قرار دهند تا خانواده‌ها و معلم‌ها بر اساس اين اطلاعات كتاب را انتخاب كنند، مساله اينجا است هرچه اطلاعات بدهيم تا والدين راحت‌تر اين انتخاب‌ها را انجام دهند بهتر است.

به گفته اين ناشر، در اين زمينه مخاطب بايد بداند وقتي از ناشر خريداري كرد بهتر است زيرا اگر كتاب خراب باشد يا مشكلي داشته باشد به راحتي تعويض مي‌كند اما مساله اينجا است كه ناشران بايد در نحوه معرفي كتاب‌ها تجديد نظر كرده و رويكرد جديدي داشته باشند واين معرفي‌ها استاندارد باشد.

شهرتاش در ادامه خاطرنشان كرد: مثل كتابخانه ملي كه يكسري اطلاعات در ابتداي كتاب‌ها مي‌دهد ناشران بايد اطلاعات خود را بر اساس صفحه اول كتابخانه ملي و حتي دقيق‌تر اطلاعات بدهند تا مخاطبان با استفاده از اين اطلاعات كتاب‌هاي خود را برگزينند.