چهارمين همايش"بحران و برون رفت؛ با موضوع آسيب‌هاي خانه‌نشيني كودكان و نقش تخيل

اولين نشست چهارمين همايش "بحران و برون رفت؛ چالش‌هاي امروز كتاب كودك و نوجوان" با موضوع آسيب‌هاي خانه‌نشيني كودكان و نقش تخيل با حضور آقايان دكتر احمدرضا آذربايجاني و مجيد راستي از ساعت ١٧ تا ١٨ به صورت آنلاين از صفحه اينستاگرام انجمن برگزار شد.

دكتر احمدرضا آذربايجاني؛ پژوهشگر حوزه كتاب و عضو كارگروه ترويج مطالعه مفيد در چهارمين همايش "بحران و برون رفت؛ چالش‌هاي امروز كتاب كودك و نوجوان" با موضوع آسيب‌هاي خانه‌نشيني كودكان و نقش تخيل با بيان اينكه كرونا ناخواسته ما را زنداني كرده است، گفت: اين زنداني شدن هم فرصت است و هم تهديد و بستگي به افراد مختلف دارد، در اين ميان يكي از آسيب‌هاي جدي در عصر كرونايي نداشتن خلوت براي كودكان و والدين شان است كه اگر به درستي مديريت شود تهديد به فرصت تبديل مي‌شود.

وي افزود: مساله ديگر اين است كه انتشار اخبار كرونا نوعي وسواس و اضطراب در ميان كودكان ايجاد مي‌كند كه با وجود نبود خلوت مناسب امكان تربيتي و يادگيري عميق را از آنها گرفته است.

مجيد راستي نويسنده كتاب‌هاي كودك در چهارمين همايش "بحران و برون رفت؛ چالش‌هاي امروز كتاب كودك و نوجوان" با موضوع آسيب‌هاي خانه نشيني كودكان و نقش تخيل با اشاره به رابطه خلوت و خيال گفت: والدين در اين روزها فرصت بودن در كنار فرزندانشان را دارند و همانطور كه بچه‌ها از آنها ياد مي‌گيرند آنها هم مي‌توانند براي رشد خود ساعت‌هايي را با بچه‌هايشان سپري كنند. وي ادامه داد: تخيل در دنياي بچه‌ها نقش زيادي دارد، زيرا تخيل دنياي واقعي بچه‌ها است و گاهي دنياي بزرگترها دنياي خيالي بچه‌ها است. در اين ميان هر ميزان كه بچه‌ها را در دنياي سالم، بي‌ريا و بدون تجربيات دورريختني نگه داريم بهتر است.

در ادامه دكتر احمدرضا آذربايجاني؛ عنوان كرد: پژوهشگران اعلام كرده‌اند تماشاي تلويزيون به صورت مستمر و بدون تفكر به مرور موجب آلزايمر در افراد مي‌شود در حالي كه گوش دادن به راديو اينگونه نيست و مغز را جوان نگه مي‌دارد، در اين زمينه كتاب هم چنين فرايندي را در مغز ايجاد مي‌كند. به گفته وي، قصه‌ها در كتاب خيال افراد را تقويت مي‌كنند و كودكان با خواندن كتاب سفر خيالي مي‌كنند و شيوه‌هاي يادگيري متنوعي را در كتاب خواندن شاهد هستيم.

مجيد راستي در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: لازم نيست هميشه والدين قصه بخوانند گاهي از فرزندمان بخواهيم بخشي از قصه را براي ما بخواند، گاهي به صورت اشتراكي والدين و فرزندان با هم كتاب بخوانند زيرا وقتي ٢ نفر در كنار هم كتاب مي‌خوانند، صميمت ميان آنها بيشتر مي‌شود. وي تاكيد كرد: با ايجاد و تقويت صميميت بين فرزند و والدين اتفاق‌هاي ارزشمندي در كنار آن رخ مي‌دهد و بايد بدانيم كه براي ايجاد امنيت در فرزندان بايد ارتباط بيشتر و فراگيرتري داشته باشيم.